zaterdag 17 december 2011

Certosino (Italiaanse kerstcake)


Ingrediënten:
- 75 g pitloze rozijnen
- 2 el Marsala
- 350 g bloem
- 2 tl bicarbonate of soda
- 150 g heldere honing
- 150 g fijne kristalsuiker
- 40 g boter
- 3 el water
- 1 el anijszaad of venkelzaadjes
- 1 tl kaneel
- 375 g cox appels, grof geraspt
- 200 g amandelen, grof gehakt
- 50 g pijnboompitten
- 75 g pure chocolade, grof gehakt
- 75 g walnoten, grof gehakt
- gekonfijte sinaasappelschil, grof gehakt (optioneel)

Suggesties voor de versiering:
- 4 el abrikozenjam om de koek te glaceren
- halve pecannoten
- geglaceerde kersen
- hele amandelen
- gekonfijte vruchten

Bereiden:
1. Laat de rozijnen 20 minuten weken in de Marsala en verwarm ondertussen de oven voor op 180' C boven- en onderwarmte. Beboter een springvorm van 24 cm en bekleed de bodem met bakpapier.
2. Doe de bloem, bicarbonate of soda in een grote kom. Verhit de honing, suiker, boter en het water in een pan tot de suiker opgelost is. Doe er de anijs-of venkelzaadjes (niet te voorzichtig zijn hiermee) en de kaneel door en roer door het bloemmengsel in de kom.
3. Meng alle ingrediënten en vergeet de in Marsala geweekte rozijnen niet en doe het beslag in de vorm. Bak de taart 45- 60 minuten en bedek de laatste 15 minuten eventueel losjes met folie, zodat de taart niet te donker wordt.
4. Laat de cake afkoelen. Verhit de abrikozenjam in een pannetje en glaceer de cake om hem te laten glanzen en kleverig te maken., zodat de versierselen blijven plakken. Leg er zoveel op dat je de bovenkant van de cake niet meer ziet en kwast tenslotte de noten en vruchten met de rest van de warme jam, zodat alles schittert en glanst.

Bron: "Hoe word ik een goddelijke huisvrouw", Nigella Lawson.


Deze Certosino komt uit de omgeving van Bologna en is minder bekend dan de Panettone. De taart is lichter en geuriger dan de Engelse Christmascake en bevat een royale portie chocolade. Deze Certosino wordt met de Kerst als dessert gegeten. De taart wordt steeds lekkerder en kan 2 à 3 maanden bewaard worden, maar maak dan de versiering pas vlak voor het serveren. Schenk er een glaasje vin santo bij.
Ik schrijf in mijn kookboeken bij een recept dat ik gemaakt heb een reactie hoe wij het vonden en wanneer ik het gemaakt hebt. Deze taart had ik in 2006 ook al gemaakt en wij vonden hem toen erg lekker. Toen maakte ik hem met venkelzaadjes en nu heb ik anijszaadjes gebruikt, wat we het lekkerst vonden kan ik niet zeggen, want de vorige is te lang geleden.

10 opmerkingen:

Aan tafel met Tanja zei

Wauw, wat een ontzettend mooie kerstcake!

Marian zei

Hij ziet er ontzettend lekker uit, mmm! Mooi versierd ook!
Groetjes
Marian

Nell zei

Nou, als Nigella dit bedoeld heeft met "goddelijk" dan is dat met dit recept uitstekend gelukt! Caroline, ik benoem je hierbij tot de ongekroonde prinses van de gehele banketbakkerij! Uw nederige volgeling gaat dit proberen na te maken .....

Caroline Brouwer zei

Nou Nell, dat gaat zeker lukken, want het is helemaal niet moeilijk.
Dit kan iedereen, zelfs onervaren baksters. Al mijn recepten zijn trouwens heel maakbaar, want ik houd ook niet van te ingewikkeld.
groeten, Caroline

Anoniem zei

een hele hele mooie cake,zou er zo een stukje van willen eten! Ik heb het boek ook maar dit recept is me nog nooit echt opgevallen. Jouw foto daarentegen wel!

groetjes Isabel

Theo zei

Wat een plaatje! Zeker met een Vin Santo lijkt me dit een heerlijk nagerecht!
Groetjes van Theo

Life is sweet! zei

geweldig :)

Unknown zei

Hoi Caroline, ik ben natuurlijk volop jouw Kersttaarten aan het bakken. De chocolade Kersttaart staat in de oven en nu wil ik deze vandaag ook nog bakken - het is toch nergens anders weer voor 😉. Je schrijft dat je deze 2 tot 3 maanden kunt bewaren, dat zal me niet lukken maar wel even een vraag: kan ik die gewoon in een taartdoos bewaren of moet ik hem invriezen ? Verder wens ik jou en je gezin héle fijne feestdagen, geniet ervan !! Groetjes Marja

Caroline Brouwer zei

Hallo Marja,
Ik zou 'm gewoon in een taartdoos bewaren, moet goed gaan!
groetjes, Caroline

Martine - Duizenden1dag zei

Wat een prachtige taart!