dinsdag 13 december 2011

Parfait van Tia Maria met amandelen


Ingrediënten:
- 50 ml Tia Maria
- 100 g amandelschaafsel
- 250 ml slagroom
- 4 eidooiers
- 100 g suiker

Bereiden:
1. Rooster het amandelschaafsel in een hete koekenpan. Verkruimel de helft van het schaafsel.
2. Klop de slagroom, niet te stijf, maar iets verder dan lobbig.
3. Klop de eidooiers met de suiker in een metalen schaal au bain marie ( de kom mag het water niet raken) tot de eidooiers licht en romig zijn. (In het recept stond tot 75' C, maar aangezien ik niet zo'n thermometer heb, heb ik het op de gok gedaan. Ik denk dat ik wel 5 min. geklopt heb). Haal de schaal van de pan en klop nog even flink door tot alles afgekoeld is.
4. Spatel de slagroom, de Tia  Maria en de verkruimelde amandelsnippers door het mengsel.
5. Verdeel dit over 4 mooie glaasjes en zet minimaal 3 uur in de vriezer.
6. Bestrooi voor het serveren met de rest van de geroosterde amandelsnippers.

Bron: "Taste".



Een zalig dessert en zo makkelijk te maken, vooral als je al veel werk hebt gemaakt van je voorgerecht en hoofdgerecht en eigenlijk een simpel maar lekker dessert wilt. Je kunt het zelfs al de dag van tevoren maken, haal het dan wel op tijd uit de vriezer (ongeveer 15 minuten) voordat je het serveert, zodat het een beetje zacht kan worden. Als je geen Tia Maria in huis hebt, lijkt het me ook lekker met Amaretto. Zelf vond ik 100 g amandelschaafsel wel erg veel. Zet het teveel op tafel, want als je halverwege je glaasje bent, is het lekker om nog een beetje toe te voegen.

6 opmerkingen:

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Hartstikke handig zo met de feestdagen en erg lekker lijkt me!

Nell zei

Alleen al je mooie (compositie)foto doet het water in mijn mond lopen. Mooi!!!!

Joli Gâteau zei

Ik was nog op zoek naar een lekker kerstdessert en ik denk dat ik dit ga maken! Ziet er enorm lekker uit :)

Blondie zei

Jeetje, dit ziet er lekker uit. En ook niet heel moeilijk. Volgens mij is dit een toprecept.

Margriet zei

Dit lijkt me inderdaad een heerlijk kerstdessert!

Life is sweet! zei

prachtige foto!
en het ziet er bovendien heerlijk uit!