donderdag 15 december 2011

Kokospannacotta met limoensiroop



Ingrediënten voor de kokospannacotta:
- 125 ml slagroom
- 1 eiwit
- 35 g suiker
- 1 ½ eidooier
- 2 ½ blaadje gelatine
- ¼ dl melk
- 1 dl kokosmelk
- ½ dl piña colada

Voor de limoensiroop:
- 50 g suiker
- sap van 1½ limoen
- flinke scheut Limoncello
- rasp van ½ limoen

Voor de garnering:
- 2 el geraspte kokos
- 1 limoen in parten

Bereiden:
1. Klop voor de kokospannacotta de slagroom tot yoghurt dikte. Klop het eiwit stijf met 15 g suiker. Klop de eidooiers met 20 g suiker lichtgeel en schuimig. Week de gelatineblaadjes 10 min. in ruim koud water. Verwarm de melk, neem de pan van het vuur en los de uitgeknepen gelatineblaadjes op in de hete melk. Schenk de hete melk bij het eidooiermengsel en klop dit bijna koud.
2. Meng de slagroom door het eidooiermengsel met de kokosmelk en de piña colada. Spatel het eiwit er luchtig door. Schep de pannacotta in de met koud water afgespoelde vormpjes en laat deze afgedekt minstens 4 uur opstijven in de koelkast.
3. Smelt voor de siroop de suiker in een pan met dikke bodem. Voeg als de suiker begint te karameliseren, het limoensap en de Limoncello toe. Laat dit ongeveer 5 min. inkoken tot een siroop. Schep de limoenrasp erdoor. Laat afkoelen en bewaar tot gebruik afgedekt in de koelkast.
4. Voor het serveren: bestrooi 4 borden met kokosrasp. Dompel de vormpjes tot de rand in heet water (als je de Blokker puddingvormpjes gebruikt, hoef je dit niet te doen, alleen de dekseltjes boven en onder losmaken en je pannacotta floept er zo uit) en stort ze op de borden. Schep de limoensiroop er omheen en garneer met een partje limoen.

Bron: "Tip".

De Tip was de voorganger van de Delicious. Uit nostalgie en ook omdat er zoveel heerlijke recepten in stonden heb ik dit oude kerstnummer uit 2004 bewaard. Toevallig kwam ik het weer tegen tussen mijn kookboeken en ik herinnerde me dat ik toen dit recept gemaakt had voor een etentje met vrienden en dat het ontzettend lekker was. Ik vond het wel weer wat voor de Kerst. Piña colada koop je voor € 6,89 bij de Gall en Gall. Het is erg lekker om als aperitief te drinken met een ijsklontje erin, dus je hoeft niet bang te zijn dat je met de inhoud blijft zitten. De pannacotta kun je al 1 of 2 dagen van tevoren maken. De limoensiroop wordt snel te dik, verwarm hem dan even een paar tellen in de magnetron dan is het zo weer vloeibaar. Een heerlijk dessert met een uitgekiende combinatie van smaken.

11 opmerkingen:

Nuno Indonesia zei

een heerlijke pudding,
vrede altijd uit Indonesië

Gerry/Gewoon Lekker Gewoon zei

Lijkt mij heerlijk, ook handig dat het voorbereid kan worden!

Monique zei

Caroline, ik heb een recept voor 10 personen panna cotta, totaal 1500 ml vloeistof(melk en room). Het recept heeft het over 12 gram gelatine, maar Oetker adviseert 18 blaadjes gelatine op zo'n hoeveelheid. Ik vermoed dan ook dat er per blaadje minder bindkracht zit dan uit het recept.(1.6 gram per blaadje).
Oetker volgen is waarschijnlijk raadzaam?
Alvast bedankt,
Monique

Caroline Brouwer zei

Hallo Monique,
Ik zit op mijn werk, dus ik kan het nu niet voor je nakijken,maar ik kijk meestal ook op het pakje van Dr. Oetker en meestal doe ik dan iets minder, want ik vind teveel gelatine niet lekker.
Vergelijk even met mijn andere desserts waar ik gelatine in gebruik. Veel succes.
groetjes, Caroline

Marian zei

Dit lijkt me een superlekker dessert... echt feestelijk ook!
Groetjes,
Marian

Lisa zei

Prachtige foto! Lijkt me een heerlijke toetje!

marita zei

Deze heb ik al div. keren gemaakt, de siroop die evt. over blijft is ook heerlijk bij gegrilde ananas.

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Dit is weer echt 'n toetje voor mij ;-) Yummy!

Tonia zei

Er staan heerlijke dingen in de oude Tips, maar ook vreselijke. Ze werkten (de eerste jaren '81 tot in de 90) wel erg veel met pakjes en mengseltjes (blik nasi van SuzieWan e.d.). Mijn zusje kocht vroeger altijd de Tip en ik heb ze zo'n 18 jaar geleden van haar gekregen. Ik heb ze per maand in tijdschriftbakken staan op zolder, en regelmatig pak ik er een stapeltje van de betreffende maand uit. Wat ik erg leuk vind is de artikelen lezen over de toekomstverwachtingen en vooral kijken welke produkten het helemaal waren en nu al lang weer vergeten zijn. Die kerst Tip van 2004 heb ik niet, dus ik kom een keertje jouw desserts "lenen". hartelijke groet, Tonia

Caroline Brouwer zei

@Tonia, ik had vanaf het begin van de Tip een abonnement, maar kan mij van die pakjes niet meer goed herinneren. Ik gooi nogal veel weg, je kan tenslotte niet alles bewaren en veel dingen herhalen zich toch weer. Ik ben nu abonnee van Delicious, ook vanaf het eerste uur en ik knip de recepten eruit die ik ooit eens denk te maken en daarna geef ik de tijdschriften weer door. Ik kijk er iedere maand weer naar uit als de nieuwe Delicious binnenkomt, maar ben vaak teleurgesteld over de recepten die erin staan.
groetjes, Caroline

Dhidhit zei

Thanks for information