donderdag 8 december 2011

Oum Ali (Egyptische broodpudding)


Ingrediënten:
- 10 vellen filodeeg, of 4 croissants
- 4 el gesmolten roomboter (alleen als je filodeeg gebruikt)
- 200 g gemengde noten, bv. amandelen, hazelnoten, pistache
- 125 g rozijnen
- 500 ml slagroom (of 250 ml slagroom en 250 ml volle melk)
- 2 eieren, los geroerd met een vork
- 125 ml maple syrup of 6 el bruine suiker
- een beetje kaneel
- 50 g kokos, optioneel

Bereiden:
1. Als je filodeeg gebruikt, bestrijk de velletjes dan met gesmolten boter en bak ze in een oven van 150' C 10 minuten tot ze lichtbruin zijn. Laat ze afkoelen en breek ze in stukjes en verdeel ze in grote ramekins of in één grote schaal.
2. Rooster de noten; verwarm de oven op 150' C en beleg een bakplaat met bakpapier, verdeel de noten er over en rooster ze ongeveer 10 minuten. Laat ze afkoelen en hak ze grof en meng ze met de rozijnen.
3. Verwarm d room (ik heb 250 ml room en 250 ml melk gebruikt) en laat de suiker al roerend erin oplossen.
Laat iets afkoelen en roer de eieren er door. Giet het roommengsel bij de noten en rozijnen en voeg een beetje kaneel toe. Gebruik je kokos dan kun je die er ook nog doorroeren.Giet het mengsel over het filodeeg of de croissants.
4. Zet de schaaltjes in de oven en bak ze ongeveer 15 - 20 minuten tot ze gerezen en bruin zijn.
Laat ze iets afkoelen en serveer met eveventueel nog wat maple syrup erover. Koud is het ook erg lekker.


Oum Ali betekent  moeder van Ali. Volgens de legende was ze de eerste vrouw van Sultan Ezz El Din Aybek. Toen de Sultan stierf, kreeg zijn tweede vrouw ruzie met Oum Ali dat resulteerde in de dood van de tweede vrouw. Om dat te vieren maakte Oum Ali deze broodpudding en deelde dat uit aan het volk.

Deze heerlijke broodpudding wordt op heel veel verschillende manieren bereid. Meestal met filodeeg, maar aangezien ik niets heb met filodeeg, heb ik croissants gebruikt. Je kunt ook bladerdeeg gebruiken, dat moet je dan ook eerst bakken, ik heb het recept zelfs gezien met cornflakes. Ook kun je allerlei verschillende soorten noten gebruiken, ik heb hazelnoten, pistachenoten en amandelen genomen, maar je kunt ook pecannoten of walnoten gebruiken. Er zijn ook recepten waar ze er nog gedroogd fruit, zoals dadels of abrikozen aan toevoegen. Ik heb er ook nog kokos bij gedaan, maar dit is ook optioneel. Ook heb ik het met maple syrup gemaakt, maar je kunt ook gewone suiker nemen. Hoe je het ook maakt, het is een zalig dessert. In Egypte wordt het ook als ontbijt gegeten.

6 opmerkingen:

Nell zei

Met (nog) weinig in mijn maag, wil ik deze broodpudding zo van het scherm afplukken. Fantastisch! Nigella Lawson gebruikt ook vaak croissants in haar recepten voor bread- en butterpudding.
Wat leer je ons veel multiculti-food te proberen!

Martine zei

Dat ziet er heerlijk uit. Voor hoeveel personen is dit ongeveer? Dit zou wel eens mijn kerstdessert kunnen worden.

Uit Paulines keuken zei

Wederom een heerlijk recept en een prachtige foto. Ziet er heerlijk uit Caroline ;)

Caroline Brouwer zei

@ Pauline: Bedankt voor de complimenten!
@ Martine: Het recept is voor 6 personen, afhankelijk van hoe groot je croissants zijn. Heb je kleintjes, neem er dan 6.
@ Nell: ik vind de multiculti keuken inderdaad lekker. De Hollandse keuken ken ik nu wel en zijn wij hier niet echt dol op!
groeten, Caroline

Es zei

Ik zou dit ook prima als ontbijt kunnen eten! En als lunch. En diner. En maple syrup, nomnomnom!

Marian zei

Mij lijkt het ook perfect als ontbijt!
Het ziet er uit om zo op te eten...

Mooie potjes trouwens! Ik heb ook net van die blauwe kleine stoofpotjes gekocht, maar ze nog niet gebruikt... leuk idee trouwens om er broodpudding in te maken!

Groetjes
Marian