zondag 25 december 2011

Chocolade vruchtencake


Ingrediënten:
- 350 g gedroogde dadels (medjool), fijn gehakt
- 250 g rozijnen
- 170 g gedroogde cranberries 
- 175 g roomboter, in kleine blokjes
- 175 g donkerbruine basterdsuiker
- 170 ml honing
- 125 ml koffielikeur (bv. Tia Maria of Kahlua)
- rasp en sap van 1 sinaasappel
- 1 tl gemalen kruidnagel
- 2 tl kaneel
- 1 tl nootmuskaat
- 2 el cacao
- 3 eieren, losgeklopt
- 150 g zelfrijzende bloem
- 75 g gemalen amandelen
- ½ tl bakpoeder
- ½ tl baking soda

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 150' C boven- en onderwarmte en vet een springvorm van 24 cm goed in en beleg de bodem met bakpapier.
2. Doe alle ingrediënten in een grote pan en zet het vuur halfhoog, zodat de boter en de suiker kan smelten. Roer alles goed door elkaar. Laat 15 minuten op een zacht vuurtje staan, haal van het vuur en doe alles in een springvorm. (Ik heb de eieren later pas door het deeg gedaan. Het beslag van het vuur gehaald even af laten koelen en toen de eieren erdoor geroerd. Was bang dat ik anders roerei zou krijgen.)
3. Bak de taart 1½ tot  2uur in de voorverwarmde oven. Let  goed op of de taart niet te bruin wordt, dek anders losjes af met aluminiumfolie.
4. Haal de taart uit de oven, laat 10 minuten afkoelen en verwijder de rand van de springvorm. Laat verder in z'n geheel afkoelen. Bewaar de cake goed afgedekt. De taart is 2 weken te bewaren.
5. Versier de taart eventueel met poedersuiker en eetbare sterretjes en/of zilverparels.

Later kwam ik er achter dat deze kerstcake een recept van Nigella is uit haar Kerstboek. Deze blogster heeft alleen de gedroogde pruimen vervangen door dadels. Vervelend als bloggers de bron niet vermelden! Maar het blijft een verrukkelijk recept ook met de dadels.


Voor deze kerst had ik al 2 kerstcakes gebakken toen ik dit recept tegen kwam op het internet. Die moest ik natuurlijk ook nog maken, vooral omdat er dadels inzitten en daar ben ik gek op. Eerst wilde ik dit recept bewaren voor volgend jaar Kerst, maar heb het nu toch maar gepost, omdat je de cake natuurlijk ook voor een andere gelegenheid kunt maken. De cake is ontzettend lekker en heel erg smeuïg door de dadels.

7 opmerkingen:

Cinnamon and Thyme zei

Caroline, this looks absolutely georgeous! Are those silver stars edible?

Happy New Year to you and your family!
Greetings,
Ana

Caroline Brouwer zei

Dear Ana,
Thank you for your kind reaction. To tell the truth I was too late to get edible stars.... so we had to brush them off before we could bite in. I'm sure you can buy edible stars.
Also for you and your family a Happy New Year!
Greetings, Caroline

Es zei

Ik vind die eetbare sterretjes er een echte feestelijke taart van maken!
Ze zijn heel makkelijk zelf te maken hoor. Steek ze uit marsepein of fondant. Ik verf, voor het steken, de marsepein of fondant zilver, goud of parelmoer.

Caroline Brouwer zei

Dank je Es voor de tip. Ik zal het volgende keer doen, maar had nu ineens het idee op eerste Kerstdag om er sterretjes op te doen, vandaar, maar volgende keer zal ik echte eetbare maken.
groetjes, Caroline

Levine zei

In het recept van Nigella gaan geen cranberries, maar 25 gram krenten en ze gebruikt geen zelfrijzend bakmeel maar tarwebloem. En sap en rasp van 2 sinaasappels. Ik heb zo'n idee dat dat iets teveel is. Wat denk jij?

Caroline Brouwer zei

@Levine,, ik heb het recept gemaakt zoals het hier boven staat en het was een heerlijke smeuïge cake. Ik vond de dadels erin ook erg lekker. Het sap van 2 sinaasappels lijkt me echt teveel vocht, hoewel het er ook vanaf hangt hoe groot je sinaasappels zijn. Ik heb deze cake vorig jaar gemaakt en weet echt niet meer of mijn sinaasappel erg groot was. Er waren dus toch meer verschillen met Nigella, ik had even snel gekeken en zag dat Nigella pruimen had gebruikt ipv dadels.

Caroline Brouwer zei

@Levine, ik vergeet nog wat, die zelfrijzende bloem zou niet echt nodig zijn lijkt mij met de bakpoeder en baking soda, maar heb ik wel gebruikt.