maandag 5 december 2011

Courgettetaart met feta en dille


Ingrediënten:
- 700 g courgettes, grof geraspt
- 5 eieren
- 125 ml extra vergine olijfolie
- 1 bakje bieslook,fijngehakt
- 1 bakje gehakte dille of munt of basilicum
- 220 g feta
- 150 g verse Parmezaanse kaas, geraspt
- zout en versgemalen peper
- 150 g zelfrijzend bakmeel
- 8-12 cherrytomaatjes, gehalveerd
- muntblaadjes om te serveren

Bereiden:
1.Verwarm de oven voor op 180' C en vet een vierkante vorm van 23 cm in en bekleed met bakpapier.
2. Doe de geraspte courgette in een vergiet, zet er een bord op en laat uitlekken.
3. Doe de eieren in een kom, klop ze los en voeg de olijfolie, bieslook, dille (of munt of basilicum) toe en meng met de eieren.
4. Druk het bord op de courgettes en druk zoveel mogelijk vocht eruit. Doe de geraspte courgette (ik heb ze in de keukenmachine grof geraspt) bij het eimengsel. Verkruimel de feta er boven en bewaar een beetje voor boven op de taart. Voeg ook de Parmezaanse kaas toe, dan zout en peper en meng alles goed. Voeg het meel toe en meng met een spatel alles goed door elkaar.. Doe het deeg in de vorm en verkruimel de achtergehouden feta erover. Druk voorzichtig de gehalveerde tomaatjes in het deeg met de snijkant naar boven.
5.Bak de taart 45-50minuten, de taart moet terug veren als je erop drukt.Je kunt ok de punt van een mes erin steken en kijken of die er schoon uitkomt.
6.Als de taart gaar is, haal je hem uit de oven en laat in de vorm 15 minuten afkoelen.Til de taart m.b.v. het bakpapier uit de vorm. Leg de taart op een schaal en strijk met een kwast wat olijfolie over de tomaatjes.
Verdeel wat muntblaadjes over de taart. De taart is het lekkerst op kamertemperatuur.



Gebeurt het mij weer!!! Staat mijn taart al een half uur in de oven, kom ik er achter dat de olijfolie, die ik wel afgemeten had, nog op het aanrecht staat. Alzheimer-light noemen ze dat of een s.m. (senoir moment). Ondanks dat smaakte de taart zalig en hebben we de olijfolie niet gemist.

16 opmerkingen:

Marian zei

Je taart ziet er heerlijk uit, ook zonder die olijfolie. Ineens een light-variant van het recept :-).

Herkenbaar die vergeetachtigheid hoor, mij overkomt dat ook heel regelmatig!

Groetjes,
Marian

Caroline Brouwer zei

Dank je Marian, het stelt me weer gerust, dat ik niet de enige ben.
groeten, Caroline

Nell zei

Dit lijkt me een geweldige taart om te maken met oudjaar, in puntjes te snijden en te laten dienen als hapje. Dank je wel, Caroline, voor dit leuke recept!

Caroline Brouwer zei

@Nell, daar is deze taart inderdaad heel geschikt voor. Ik zou dan wel meer tomaatjes erop doen, zodat ieder stukje een tomaatje heeft. En vergeet de olijfolie niet ;-)
groeten, Caroline

Marian zei

Wat een leuk idee, Nell, als hapje is het inderdaad schitterend.... ik ga dit onthouden tegen de feestdagen, goed ook dat je het op voorhand kan maken!

Sweettflower zei

Het ziet er weer schitterend uit! Jammie!

Marian zei

Hoi Caroline, ik ga deze courgettetaart dit weekend maken, heb alles in huis gehaald ervoor, want ik bleef er maar aan denken sinds ze op jouw blog was verschenen :-).
Heb je de courgettes geschild voor je ze hebt geraspt?
Denk je dat het gaat als ik stukjes hesp (ham in't Nederlands geloof ik :-)) toevoeg (voor de vleeseters hier...)?
Groetjes
Marian

Caroline Brouwer zei

Hallo Marian,
Nee, ik heb de courgettes niet geschild, wel gewassen natuurlijk en de uiteinden eraf gesneden.
Natuurlijk kan je ham(hesp)toevoegen, zal denk ik erg lekker erbij zijn. Twee van mijn collega's hebben de taart ook al gemaakt en vonden hem erg lekker. Goed veel kruiden toevoegen hoor.
veel succes en ik hoor het wel.
groeten, Caroline

Marian zei

Hoi Caroline,
Hij is net uit de oven en ruikt superlekker! Bedankt voor dit leuke recept!
Mag ik hem op mijn blog zetten, met verwijzing naar de jouwe natuurlijk?
Groetjes,
Marian

Caroline Brouwer zei

Hallo Marian,
Natuurlijk mag dat! Fijn dat jullie het ook lekker vonden!
groeten, Caroline

Marian zei

Dank je wel Caroline! Ze vonden hem hier (oudste dochter uitgezonderd) heerlijk, dit is een recept dat ik echt nog regelmatig ga maken denk ik, super!

Antje zei

Voor hoeveel personen is deze taart?

Caroline Brouwer zei

@Antje, het is al weer een tijdje geleden, maar ik denk voor 4 a 5 personen (misschien 6)als je er nog wat anders bij geeft.

Yves van Gelre zei

Echt een heerlijke hartige taart. Ik vind parmezaan zonde om door iets heen te doen. De mooie structuur en bite komt dan niet tot zijn recht. Buiten dat is parmezaan prijzig dus heb ik de meer uitgesproken oude kaas met de feta gecombineerd. Ook wat mooie zachte beenham erbij en het was een groot succes. Thanks again sweet Caroline... .

Mijnhemeltje zei

Heb deze al n paar x gemaakt met variatie. hangt ervanaf welke kruiden ik in huis heb, maar iedere keer n succes,

Corrie zei

Geweldig om te serveren bij een high tea! Heb ik al paar keer gedaan. Aangepast aan mijn glutenvrij dieet is ook heel makkelijk. Bedankt!