donderdag 30 december 2010

Baileys chocolade fudge


Ingrediënten:
- 1 blik gezoete gecondenseerde melk, 397 g
- 100 g roomboter, in blokjes
- 225 g donkerbruine basterdsuiker
- 150 g donkere chocolade van goede kwaliteit, in kleine stukjes
- 60 ml Baileys Original Irish Cream likeur
- 2 el glucose siroop

Bereiden:
1. Vet een vierkant bakblik van 20 cm in en beleg met bakpapier, laat het overhangen.
2. Doe in een pan met dikke bodem de gecondenseerde melk, boter, bruine suiker en glucose siroop Laat op laag vuur, onder voortdurend roeren, warm worden tot alles goed gemengd is. Draai dan het vuur iets hoger en roer met een garde ongeveer 10 tot 15 minuten tot alles dikker wordt en je af en toe de bodem van de pan kunt zien. Goed roeren is erg belangrijk, anders brandt het aan. Roer tot je arm pijn doet, je zult beloond worden!
3. Haal de pan van het vuur en roer de chocolade erdoor tot deze gesmolten is,. Voeg dan de Baileys toe en meng goed. Giet het mengsel in de vorm en strijk glad. Laat 1 uur afkoelen, doe er dan plasticfolie over en plaats de vorm  een uur, maar het liefst de hele nacht in de koelkast.
4. De volgende dag haal je de fudge uit de vorm door het bakpapier op te tillen en snijd je de fudge in blokjes.

Bron: Taste. com

Vandaag de laatste dag van dit jaar dat ik werk (morgen vrij!), vandaar maar weer eens wat lekkers gemaakt voor de collega's.
In het recept stond dat je 2 el glucose siroop moest toevoegen bij stap 2. Maar aangezien ik het nergens kon krijgen en al eens eerder fudge had gemaakt (zie witte chocoladefudge met cranberries en pistachenootjes) zonder glucose siroop, heb ik het weggelaten. Ik denk dat als je glucose siroop kunt krijgen, je het beter wel kunt toevoegen, want waarschijnlijk wordt de structuur mooier, maar ze smaken er niet minder om. Ook deze fudge is weer verrukkelijk!

11 opmerkingen:

Lisa zei

Mmmm dit lijkt me echt heel lekker met Baileys!

nana zei

Heb net een stukje gegeten...hmmm, maar nu weet ik waarom..baileys...
bedankt Caroline en een goed 2011.

Pluis zei

Ik kom ook bij jullie werken!!!

Ellen zei

Man man, dat klinkt lekker!!!

Unknown zei

De vorige fudge vonden we hier heerlijk en we hadden nog nooit fudge op .... we zijn nu verslaafd. Deze ga ik ook zeker proberen want baileys is mijn favoriete drankje ..... eerst eens proberen aan de glucosestroop te komen.

Lies zei

Verrukkelluk, zelfs mijn man die geen grote snoeper is heeft er al twee op.
Ga zo verder in 2011.

Unknown zei

Gisteren heb ik de fudge eindelijk gemaakt. Lekker maar ik proef helaas de baileys niet .... ik denk dat mijn chocolade te donker was. Lijkt me ook heel lekker met hazelnootjes erdoor!

Anoniem zei

Donkere chocolade...is dat hetzelfde als puur?

Caroline Brouwer zei

Ja, donkere chocolade is hetzelfde als pure chocolade.

Anoniem zei

Je kunt trouwens glucose siroop zelf maken, heel simpel: water met suiker mengen ( 1 kopje water  & 1.5 kopje suiker)

Anoniem zei

Ik heb de glucosesiroop vervangen door 2el suikerstroop uit pot. Is heerlijk en smaakt hetzelfde!