zondag 19 december 2010

Romige bloemkoolsoep met gorgonzola


Ingrediënten:
- ½ bloemkool (of zak panklare bloemkoolroosjes 350 g )
- 25 g boter
- 750 ml groentebouillon
- 125 ml slagroom
- versgeraspte nootmuskaat
- versgemalen witte peper
- 75 g gorgonzola

Bereiden:
1. Dikke stronk en bladeren van de bloemkool snijden. Bloemkool wassen en in stukjes snijden.
2. In soeppan boter smelten. Bloemkool toevoegen en in 5 min. zachtjes bakken, bloemkool mag niet kleuren.
De warme bouillon en de slagroom bij de bloemkool schenken, aan de kook brenegen en 10 min. afgedekt zachtjes laten koken, tot de bloemkool gaar is.
3. Soep met staafmixer of in keukenmachine pureren en op smaak brengen met nootmuskaat en witte peper.
4. Soep over vier borden verdelen en gorgonzola erboven verkruimelen.

Bron: Allerhande 14, 2004

Heerlijk soepje, altijd een groot succes. Je kunt natuurlijk ook een andere blauwschimelkaas gebruiken of zelfs een zachte geitenkaas. Als je een paar rauwe bloemkoolroosjes apart houdt en ze fijn hakt en op het laatst door de soep roert, krijgt de soep wat meer bite.

4 opmerkingen:

Pluis zei

Leuke foto in kerstsfeer! Lijkt me een lekker soepje!

Lisa zei

Hmmm lijkt me een heerlijke soep!

Theo zei

Lekkere gerechtjes Caroline. Leuk dat je ook bloemkoolsoep op je blog hebt. Het was het eerste recept dat ik op mijn blog zette. Grappig om eens te vergelijken.
http://tijmensuikerbiet.blogspot.com/2008/06/bloemkoolsoep.html

Judith zei

Ha Caroline,
Ik kijk regelmatig even op je site, wanneer ik iets in huis heb en er niet 'standaard' mee wil koken. Daarom vandaag deze bloemkoolsoep gemaakt (eehm... m'n man heeft het gemaakt). Hij was heerlijk!
Groetjes!
Judith