zaterdag 11 december 2010

Panna cotta


Ingrediënten:
- 200 ml slagroom
- 300 ml melk
- 50 g suiker + 2 eetlepels
- 1 vanille stokje
- 4 blaadjes gelatine
- 200 gram aalbessen, aardbeien, frambozen, bramen (evt. diepvries)

Bereiden:
Voor vier personen.
1. Room, melk, suiker en vanille stokje (uitgeschraapt) op laag vuur zachtjes aan de kook brengen.
15 minuten zachtjes laten koken.
2. Inmiddels de gelatine in ruim koud water laten weken. Als het slagroommengsel een beetje afgekoeld is, de galatineblaadjes er één voor één doorroeren.
3. De vla in met koud water omgespoelde vormpjes van 150 ml inhoud gieten (later las ik dat je ze ook kunt insmeren met een neutrale olie, misschien komen de puddinkjes dan beter uit de vorm) en in koelkast op laten stijven.
4. Fruit ( ik heb bosvruchten uit de diepvries van AH gebruikt, met wat verse aarbeien) met suiker in pan doen en verwarmen, niet doorkoken. (smaakt zowel warm als koud)
5. Voor het serveren de vormpjes even in heet water dompelen en stort de panna cotta op een bordje. Garneer met de vruchtjes en een blaadje munt.


Dit recept heb ik al eens eerder geplaatst. Het is een lekker dessert voor de kerst, helemaal in kerstkleuren. Je kunt de saus maken met diepvriesvruchtjes en eventueel de panna cotta opmaken met verse aardbeien.
Doe eventueel plasticfolie in je vormpjes, zodat je zeker weet dat je panna cotta er heel uitkomt.
Het fijne van dit recept is dat je alles van tevoren kunt maken, zelfs de dag voor kerst.

6 opmerkingen:

Stijn zei

Ziet er heerlijk uit!!

Theo zei

Eindelijk tijd weer eens bij jou te buurten. Dit is inderdaad een mooi kerst dessert!

Judith zei

De pannacotta was lekker, we hebben hem net op! :)

Unknown zei

Hoi Caroline wat ben ik toch blij met jouw blog(wist je volgens mij al :-) ). We zijn voor zaterdag bij vrienden uitgenodigd voor een diner én ik mag voor het dessert zorgen. Helemaal leuk natuurlijk maar wát ga je maken als je niet weet wat iedereen lekker vindt. Inmiddels 4 heerlijke recepten gevonden op je blog, waaronder deze panna cotta. Dank weer, je maakt het voor mij een stuk eenvoudiger zo omdat ik zeker weet dat je recepten altijd kloppen! Groetjes Marja

Caroline Brouwer zei

Hallo Marja,
Dank weer voor je enthousiaste reactie!
Waar ga je de panna cotta in maken? In vormpjes (zie puddingvormpjes onder label) kan je ze erg makkelijk lossen. Deze vormpjes verkopen ze bij Cook&Co. Misschien heb je zo'n winkel in de buurt. Ik heb ze bij dit recept in een ramekien vormpje gedaan, maar dat kan soms problemen opleveren met de panna cotta eruit halen. Je kunt ze ook in een leuk glas maken en op laten stijven en daar dan in serveren. Ben je meteen van het probleem af. Veel succes, Caroline

Unknown zei

Hoi Caroline, dank voor de tip van de vormpjes. Die ga ik zeker een keer kopen. Vandaag bij Dille&Kamille mooie glazen gekocht omdat ik het risico niet durfde te nemen dat zaterdag de panna cotta niet uit de vormpjes gaan. Groetjes Marja