zaterdag 18 december 2010

Cranberry - sinaasappel - pecanbrood


Ingrediënten:
- 60 g ongezouten en ongeroosterde pecannoten, grof gehakt
- 1 el sinaasappelrasp
- 90 ml sinaasappelsap
- 155 ml karnemelk
- 85 g roomboter, gesmolten en afgekoeld
- 1 groot ei, losgeklopt
- 270 g  patentbloem
- 200 g  suiker
- mespunt zout
- 1 tl bakpoeder
- 1/4 tl baking soda
- 150 g verse cranberries, grof gehakt

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 190' C.Vet een cakeblik in met boter en bestuif met bloem.
2. Leg de pecannoten op bakpapier op een bakblik en rooster ze bruin in 5 - 7 minuten. Laat ze volledig afkoelen.
3. Meng in een schaal sinaasappelrasp, sinaasappelsap, karnemelk, boter en ei. Meng in een grote kom de bloem, suiker, zout, bakpoeder en baking soda. Meng de vochtige ingrediënten bij de droge tot ze net gemengd zijn. Roer voorzichtig de cranberries en de pecannoten erdoor. Niet te lang mengen.
4. Doe het deeg in de cakevorm en bak het brood 20 minuten en verlaag dan de oventemperatuur naar 175' C, bak het brood verder nog ongeveer 45 minuten of totdat een satéprikker er droog en schoon uitkomt. Laat 10 minuten afkoelen in de vorm en haal daarna het brood uit de vorm en laat volledig afkoelen op een rooster.

Bron: "Sweet Pea's Kitchen".

Héérlijk bij een kopje thee of koffie. Wij noemen dit geen brood, maar cake. Erg lekker door de fris-zure smaak van de verse cranberries.

7 opmerkingen:

Gabriella zei

Caroline, Dit recept is meer dan geweldig!!!

Groetjes, Gabriella

Lidy zei

Volgende week ben ik jarig en ben dol op cranberries en pecannoten .....

Anoniem zei

Yea! I am so glad that you enjoyed it! I am actually headed into my kitchen right now to make some more. They are perfect for homemade holiday gifts! :)

CaT zei

haha, toevallig heb ik deze gister gemaakt, maar dan met walnoten, en zonder de karnemelk, van deze site: http://simplyrecipes.com/recipes/cranberry_nut_bread/
ik had alleen niet genoeg sinaasappelsap, en toen heb ik het maar aangevuld met een beetje whiskey (yam!). maar met karnemelk lijkt me ook lekker, misschien is deze versie wat minder droog?

Uit Paulines keuken zei

Ziet er goed uit ;) Denk dat ik morgen ook maar even de keuken in duik. Fijn wknd!

Anoniem zei

Caroline,

Deze cake gebakken voor mijn collega's. Hij viel goed in de smaak bij iedereen.

groetjes Sylvia

Caroline Brouwer zei

@Sylvia, het is al weer een tijdje geleden dat ik deze cake bakte, maar ik herinner me dat wij hem ook lekker vonden!