woensdag 1 december 2010

Witte chocoladefudge met cranberries en pistachenootjes


Mijn inzending voor het Foodblogevent juni 2012

Het Foodblogevent wordt deze maand gehost door Kelly van Kell's Kitchen en zij heeft als thema gekozen "Guilty Pleasure".  "Guilty pleasures" kent iedereen wel en ik heb er wel een aantal!

Ingrediënten:
- 350 g witte chocolade
- 1 blikje gecondenseerde gezoete melk (397 g)
- 30 g ongezouten roomboter
- 80 g gedroogde cranberries
- 80 gepelde ongezouten pistachenootjes

Bereiden:
Verwarm au bain marie (kan ook zo op een laag vuur in een pan met dikke bodem) de gecondenseerde melk en de roomboter. Voeg dan de chocolade in kleine stukjes toe en laat onder goed roeren de chocolade smelten. Voeg van het vuur de cranberries en de pistachenootjes toe en meng goed. Giet alles in een vierkant bakblik van 23 cm, dat je bekleed hebt met bakpapier. Laat de fudge minstens 4 uur opstijven in de koelkast ( als je je kan beheersen liever een hele nacht!).Snijd de fudge  in stukken en bewaar in de koelkast. Een makkelijk recept en zeer snel te maken.

Bron: recept geïnspireerd door "Moniques keukentje" en "De keuken van Johanna".

 

Gevaarlijk lekker, calorierijk en verslavend !!!!!

22 opmerkingen:

Mirtje zei

Wow dit lijkt me echt lekker (en verslavend)!

Belle Brocante design zei

Oh nee!! Plak maar op mijn heupen! Ben net 10 kilo afgevallen waar ik al een half jaar over gedaan heb! Mijn nieuwe maat 40 bevalt me wel heel goed hoor maar dit... onweerstaanbaar! Ik ben ook zo'n lekkerbek lust ook alles maar vooral gek op zoetigheid! Bedankt voor je berichtje op mijn blog en een knuffel voor je teckel:)
Annemiek

Karin zei

Hi Caroline,
het was weer goddelijk. Voor fudge mag je me wakker maken. Johan, vooral de tweede foto vind ik erg goed. Waar blijft Tastespotting ???
grrr

Annet zei

Caroline , je hebt ons er mee verrast gisteren
in de bieb. Het was héérlijk. Daar wordt een mens blij van !

Elly zei

Heel lekker en niet te geloven dat het zo makkelijk te maken is.
Ja, ik ben het met Karin eens: beide foto's zijn mooi, maar die 2e is wel heel erg scherp!

Unknown zei

Ohhhh, dat ziet er heerlijk uit!!! Nog nooit zoiets gemaakt maar wel een idee voor het weekend!! Ik print het recept uit!

Theo zei

Dit ga ik beslist ook maken!

Monique zei

Je fudge ziet er zalig uit..heb mijn laatste stukjes fudge gisteren uit de vriezer gehaald, dus zal ik binnenkort ook weer fudge 'moeten' maken!
Leuk dat je mijn blogje hebt vermeld :-)
Groeten,
Monique

Gabriella zei

Mooi!!! Super mooie!!

Unknown zei

Gisteren de fudge gemaakt en net geproefd. Verslaafd!!! Ik had nog nooit fudge op maar ik kan niet meer zonder. Voor foto's zie mijn blog: mineke culinair

Anoniem zei

Hallo Caroline,

Ben ik weer op je verslavende site haha. Ik heb even een vraag over de fudge. Ik heb al een paar keer fudge gemaakt, maar de structuur is heel anders als bijv. de structuur van Lonka. De smaken zijn overigens zeer lekker, maar je zou niet zeggen dat het fudge is... Doe ik iets niet goed, en heeft bovenstaande fudge misschien wel die structuur?

Ik hoor graag weer even en veel succes met je blog!

Groeten,
Marja

Caroline Brouwer zei

Hallo Marja,
Ik begrijp wat je bedoelt. Zoals die van Lonka wordt het denk ik nooit. Deze komt aardig in de buurt. Pas op, verslavend lekker!!!
groeten, Caroline

Marja zei

Bedankt voor je wederom snelle reactie Caroline, ik ga mijn verwachting bijstellen en deze snel maken!
Groeten, Marja

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Ik heb je inzending voor het Foodblogevent juni 2012 erbij gezet. Deze fudge lijkt me ook erg lekker, Caroline! Hoe kom je trouwens aan dat leuke taartplateau (love it!)?

petra zei

Hey Caroline

het zag er zo lekker uit dat ik het direct heb uitgeprobeerd
maar ik kan die van mij ni in zo mooie blokjes snijden, is precies niet hard genoeg

heb ik iets verkeerd gedaan?

groetjes
petra

Caroline Brouwer zei

Hallo Petra,
Heb je ze wel lang genoeg in de koelkast gehad? Daar kan het mee te maken hebben. Laat ze maar de hele nacht in de koelkast, dan stijft het goed op!Ik hoop dat het goed komt.
succes, Caroline

Pascale zei

Hallo Caroline,

Ik ben al een hele tijd bezig met fudges maken en ik ga nu deze van jou uitproberen. Wat ik al vaak geprobeerd heb is vanille fudge, die je echt moet koken. Het is al vijf x mislukt ondertussen. Heb jij dat al eens gemaakt? of ga je dat nog eens doen en op je site zetten? Waar het voor mijn gevoel fout gaat is als de pan van het vuur af moet. De structuur blijft voor mijn gevoel te suikerig en inderdaad een lonka idee wordt het zeker niet, maar komt ook niet helemaal in de buurt van een echte Engelse fudge. Misschien heb jij nog raad voor me wellicht? Grotjes Pascale

Caroline Brouwer zei

Hallo Pascale,
Wat een moeilijke vraag. Ik heb een paar Engelse recepten bekeken en begrijp dat als je vanille fudge wilt maken, je echt een suiker thermometer moet gebruiken. Het mengsel moet tot een bepaalde temperatuur gekookt worden. Misschien zit daar je fout? Zelf heb ik pas een paar keer fudge gemaakt (zie de recepten op mijn blog) en dat ging altijd goed moet ik zeggen.Even goed googlen zou ik zeggen, het zijn vaak Engelse recepten zie ik. En gebruik je wel een fijnere suiker?
Veel succes, de volhouder wint. En het is zo lekker. Ik hoop dat dit recept wel lukt, maar dat zal wel.
groeten, Caroline

Unknown zei

Wat kan ik morgen mijn collega's weer blij maken Caroline! Gemakkelijk om te maken én lekker veel om uit te delen. Dank weer voor dit heerlijke recept! Groetjes Marja

Caroline Brouwer zei

Jouw collega's boffen maar met jou Marja! ;-)
groeten, Caroline

Lianne zei

Hoi Caronline,
Wat heb je een geweldige blog! Helemaal leuk! Ik heb gisteren de fudge gemaakt, vanochtend uit de koelkast gehaald, in blokjes gesneden en natuurlijk geproefd, heerlijk!! Alleen begon de fudge al snel in je handen te smelten, hoe kan ik dit de volgende keer voorkomen? Hoe blijft de fudge harder?

Caroline Brouwer zei

Hallo Lianne,
Ik denk dat dat normaal is met fudge. Ik zou de fudge ook in de koelkast bewaren. Dank voor je compliment!
groetjes, Caroline