dinsdag 15 juni 2010

Aardbeien - marshmallow mousse

Ingrediënten:
- 250 gram aardbeien en 4 voor garnering
- 25 gram poedersuiker
- 140 gram mini marshmallows
- 200 ml slagroom

Bereiden:
1. Doe de aardbeien, behalve de 4 voor garnering, in een pan met 100 ml water en de poedersuiker.Verhit ze op een matig vuur ongeveer 3 minuten tot ze zacht genoeg zijn om fijn te maken.Maak de aardbeien fijn met de staafmixer. Doe de marshmallows erbij en roer tot ze gesmolten zijn. Laat het geheel afkoelen.
2. Sla de slagroom stijf en roer voorzichtig door het afgekoelde aardbeien- marshmallowsmensel. Verdeel de mousse over vier mooie glazen en zet ze minstens 2 uur in de koelkast om op te stijven.Versier voor het serveren met de achter gehouden aardbeien.

Bron: "Good Food" site.

Ik had zin in een lekker dessert met aardbeien en die vind je altijd wel op de "Good Food" site.Aangezien ik ook gek ben op marshmallows, leek dit mij wel wat. Kijk trouwens ook eens bij Eton mess, ook niet te versmaden! Ik kon geen mini marshmallows krijgen en heb de gewone genomen en die met een schaar wat kleiner geknipt. Door de marshmallows stijft de mousse prachtig op.
Verder staat er in het recept dat je double cream moet gebruiken. Daarvoor in de plaats kun je 1/3 deel slagroom nemen en 2/3 deel mascarpone, maar je kunt natuurlijk ook alleen slagroom gebruiken. Deze aardbeien mousse is de lekkerste die ik tot nu toe heb gegeten!

9 opmerkingen:

LOYOYA'S KITCHEN zei

Dat lijkt me echt heel leuk om te maken :)

Geoff & Chantal zei

Hi Tante Caroline

I had some friends over for dinner last week and I made this strawberry mousse for dessert. They absolutely loved it!! It was a great success.

Thank you for the recipe and your blog. You have inspired me to start baking again and to try out all the hundreds of recipes I have collected over the years.

Love
Chantal

Anoniem zei

Hallo Caroline! Ik wil je complimenteren met je geweldige blog. Ik ben meteen aan het bakken geslagen! Omdat ik wat miste (die soda) voor de wortelcake, net dit toetje gemaakt. Het staat nu in de koelkast, ben benieuwd! Veel te lekker al deze recepten... Wil nog 2 kilo afvallen (van de 4 in totaal) en doe dat via het low carb dieet (maar minder streng), maar dat lukt op deze manier niet echt... ;-)

Caroline Brouwer zei

Dankjewel voor het compliment. Van alles maar veen beetje eten, dan lukt het vast wel! succes, Caroline

Rosina zei

Deze mousse is echt zo lekker!! Afgelopen zomer voor een hightea gemaakt, vriendinnen hebben de glaasjes letterlijke uitgelikt!

Vandaag een variant gemaakt met stoofpeertjes, ook weer te lekker voor woorden :)

stoofpeertjes-marshmallowmousse

250 gram stoofpeertjes (heb eigen gestoofde gebruikt)
25 gram bruine basterd suiker
140 gram mini marshmallows
1/2 tl kaneel
100 ml water/stoofnat
200 ml slagroom

Caroline Brouwer zei

Leuk om te horen Rosina. En inderdaad eigenlijk kan je het meet heel veel fruit maken. Maar stoofpeertjes ,lijkt me ook heel apart!

Unknown zei

Ziet er heerlijk uit!!! Ik heb het recept aanbevolen op mijn blog! Met andere heerlijke aardbeien recepten erbij!

Anoniem zei

Hoi Caroline,

Wat een grappig dessert en lekker van smaak. Ik heb hem gemaakt met bramen uit de diepvries. Iedereen vond het lekker hier.

Groetjes Sylvia

Caroline Brouwer zei

Dank voor je reactie Sylvia. Ja met bramen kan het natuurlijk ook.
groetjes, Caroline