woensdag 9 juni 2010

Tahu telor

Ingrediënten:
- 1 pak tofu roerbakreepjes, pittig gekruid (AH)
- 200 gram taugé
- 1 teentje knoflook, uitgeperst
- 1 rode lombok
- 3 takjes selderij, fijngesneden
- 4 eieren
- zout
- plantaardige olie
- 3 eetlepels ketjap manis
- gebakken uitjes

Bereiden:
1. De taugé blancheren en uit laten lekken in een vergiet.
2. De eieren in een kom loskloppen, fijngesneden lombok, knoflook, zout en de helft van de taugé erdoor roeren.
3. 2 theelepels olie verhitten in een grote koekenpan, giet het eimengsel erin.
Vuur laag zetten en de tahu erover verdelen. Deksel op de pan en ei laten stollen.
5. Het ei op een groot bord laten glijden, de rest van de taugé erover verdelen, de fijngesneden selderij erover strooien, besprenkel met de ketjap en strooi er de uitjes over.

Bron: Lonny.

Dit recept eten wij met z'n tweeën als hoofdmaaltijd, maar je kunt het ook in punten bij een rijsttafel serveren. Zelf de tahu bakken kan natuurlijk ook, maar dit is wel zo makkelijk en erg smakelijk.
Ik heb op internet even opgezocht wat het verschil is tussen tofu en tahu, wel tahu is Indonesisch en tofu is Chinees. Het is gemaakt van sojabonen.

12 opmerkingen:

Caesar zei

Selamat Makan.
Ik zie, dat jij onze vriend Lonny ook kent.
Adoeh, lekkerrrrr eten jah!?!

Johanna zei

Ja Lonny, jammer dat je hem niet meer op TV ziet. Hij maakt gerechten met de echte Indische smaak. Heerlijke kok.

nana zei

heerlijk, maar toch jammer dat je niet zelf bij de tahoe de kruiden doet..Veel smakelijker. het is maar een tip..

Caroline Brouwer zei

Hallo Nana,
Bij het officiële recept bakken ze alleen de tahu, ze voegen geen kruiden toe. Ik weet niet of je wel eens tahu gebakken hebt, maar dan zit dus je hele keuken onder de oliespatten.

nana zei

Ik maak regelmatig tahoe, met eigen kruiden en heb géén last van spetters.. Workshopje tahoe bakken...????

Anoniem zei

Als indo weet ik hoe lekker zelfgebakken tahoe is en eerlijk gezegd schrok ik wel iets toen ik bij het openmaken van het pak tofureepjes er eentje proefde. Maar uiteindelijk kwam dit helemaal goed, wat een heerlijk gerecht weer. Bij wijze van experiment heb ik cocos olie gebruikt voor nog een extra indisch accentje, ik vond het heerlijk.

Vanavond wordt het de aubergine met tomaat, basilicum en pijnboompitten. :)

Grt, Peter Heijnen.

Caroline Brouwer zei

Hallo Peter,
Je kunt natuurlijk ook zelfgebakken tahoe gebruiken, maar zo is het ook wel eens makkelijk als je weinig tijd hebt en zoals je zelf zegt: het is heerlijk.
groetjes, Caroline

Anoniem zei

Sorry,dit recept was een fiasco, de tofu roerbakreepjes,pittig gekruid waren vies geen smaak en kei hard ,zonde van al het werk en het geld, mijn man,zoon en zijn vriendin hebben het laten staan.Gelukkig had ik soto ajam en nog meer gerechten gemaakt zodat er geen honger geleden hoefde te worden.Op de foto ziet het er aantrekkelijk en lekker uit, maar sorry voor ons hoeft het niet meer!
Bah!

Met vriendelijke groet,
Soerana.

Caroline Brouwer zei

Hallo Saroena,
Wat jammer! Hoe kwam het dat die reepjes keihard werden? Bij mij is dat echt niet zo. Wij smullen echt van dit gerecht, dus ik begrijp niet wat er mis is gegaan. Je kunt natuurlijk altijd zelf je tofu kruiden en bakken.
Smaken verschillen en gelukkig maar.
groeten, Caroline

Anoniem zei

Hallo mevrouw Brouwer.
Dank voor uw reactie!
Toen ik de 2 pakjes kant en klaar opende met de tofu ( voor het eerst gekocht, meestal heb ik verse) en ik deze proefde vond ik er al geen lekkere smaak aan zitten en was inhoud erg hard en taai, daar heeft het aan gelegen , ik heb de tofu nog gemarineerd in de hoop dat deze een betere smaak kreeg en zachter werd .Ik heb er dus van alles aan gedaan om het te laten slagen, in mijn ogen heb ik niets mis laten gaan, ik ben een echte keukenprinses. Sorry dat ik een negatieve beoordeling heb geven.Had het ook graag anders gezien!
Groetjes,
Soerana

Caroline Brouwer zei

Hallo Soerana,
Geeft niet hoor die slechte beoordeling. Ik vroeg me alleen af hoe het kon, omdat wij het als erg lekker ervaren. Mijn dochter maakt het ook regelmatig en hier boven staat een reactie van een Peter, die het ook erg lekker vond. Misschien is de samenstelling van de tofu van AH inmiddels veranderd. En zoals ik al eerder schreef: smaken verschillen, wat de een lekker vind, hoeft de ander niet lekker te vinden! Ik vond het alleen vervelend, omdat ik ook wel eens iets maak wat we hier niet lekker vinden en dat wordt dan niet op mijn blog gezet, omdat ik hier alleen maar recepten plaatst die lekker zijn en we nog eens willen maken en eten. En eerlijk gezegd is dit de eerste reactie in drie jaar dat iets niet lekker was. Maar goed dat kan gebeuren en dat accepteer ik ook hoor. Ik hoop dat als je nog iets van mijn blog maakt dat het wel in de smaak valt!
Met vriendelijke groet, Caroline

Caroline zei

mijn lieve Kokkie Slomo heeft een origineel recept staan op zijn blog, alles 'from scratch' ook met zelfgebakken tahu. Valt reuze mee hoor met die spetters.
www.kokkieslomo.nl = als je traditionele indische recepten zoekt zonder gebruik van zakjes ;D