zaterdag 12 juni 2010

Rocky Road



Ingrediënten:
- 250 gram pure chocolade
- 150 gram melkchocolade
- 175 gram zachte roomboter
- 4 eetlepels golden syrup (kan je ook weglaten)
- 200 gram amaretti biscuits
- 150 gram bigareaux (gekonfijte kersen)
- 150 gram gepelde paranoten
- 125 gram marshmallows
- 1 eetlepel poedersuiker

Bereiden:
1. Hak beide soorten chocolade in stukjes en doe ze met de boter in een pan. Smelt au bain marie op zacht vuur (voeg eventueel ook nog de golden syrup toe).
2. Doe de amaretti koekjes in een diepvrieszak en bewerk ze met een deegroller zodat je grote en kleine kruimels krijgt; je wilt grote stukjes om op te kauwen en verder klein, zanderig spul.
3. Doe de paranoten in een andere diepvrieszak en bewerk ook die, zodat je notenkruimels en - stukjes krijgt.
4. Zet de pan van het vuur als de chocolade gesmolten is en roer de biscuits en noten door het mengsel in de pan. Roer er ook de hele gekonfijte kersen en de in stukjes geknipte marshmallows door. Doe dat zorgvuldig, zodat alles met een stroperig chocoladelaagje bedekt wordt.
5. Doe het mengsel in een met aluminiumfolie of bakpapier bedekte bakvorm van ca 23 bij 30 cm en strijk de bovenkant zo glad mogelijk, al zal het er bobbelig uit blijven zien.
6. Zet de vorm in de koelkast tot de Rocky Road stevig genoeg is om te snijden, dat zal 1½ tot 2 uur duren. Haal hem uit de vorm als hij stijf genoeg is geworden om er stukken van te snijden.
7. Snijd de Rocky Road in gelijke stukken.
8. Strooi de poedersuiker door een zeefje over de stukken Rocky Road.

Bron: "Nigella's Kerst".
Altijd een groot succes, als ik dit maak. En lekker natuurlijk, niet alleen met de kerst! De golden syrup laat ik weg, want het smaakt zo al zoet genoeg.

6 opmerkingen:

Lisa zei

Oh jam! Deze ziet er heerlijk uit. Ik ben dol op Rocky Road cake, maar deze uit Nigella Christmas heb ik nog niet geprobeerd. Toch maar snel een keer doen :).

LOYOYA'S KITCHEN zei

Ik zie opeens dit recept in widget staan. Goh wat een gaaf recept is dat! Ook opgeslagen. Dat is ook heel leuk om de kids te maken, wegens de marshmellows. Leuk :)

Yves van Gelre zei

Erg lekker en leuk om te maken, maar neem in hemelsnaam een goede kwaliteit chocolade. Ik nam een huismerk en daardoor werd de choco niet goed vloeibaar. Ik moest de ingrediënten er zowat door masseren. Zag er niet mooi uit, maar smaakte wel geweldig.

Caroline Brouwer zei

Hallo Yves, ik gebruik voor al mijn recepten waar gesmolten chocolade in moet altijd chocolade van het merk Swiss (minstens 70 % cacao). Die koop ik bij de AH. Gelukkig was de smaak wel goed.
groeten, Caroline

Anoniem zei

deze is echt heerlijk, ik heb hem ook wel eens gevarieerd met stroopwafels of bastogne en dan wat sinaasappelschillen confijten en snijden en er dan door. een snufje kaneel is ook heerlijk.

Caroline Brouwer zei

Dank voor je tip. Leuk om een verschillende dingen erdoor te doen!
Groetjes, Caroline