donderdag 17 juni 2010

Gevulde courgettes

Ingrediënten:
- 2 courgettes
- zout / peper
- 2 el olijfolie
- ½ ui, gesnipperd
- 1 teentje knoflook, geperst
- 200 gram rundergehakt
- 2 tomaten, zaadjes verwijderd, in blokjes
- 1 el fijngesneden munt
- 1 el fijngesneden peterselie
- 50 g Griekse feta

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 180' C. Snijd de courgettes in de lengte door. Haal met een lepel een deel van het vruchtvlees uit de helften. Laat minstens 1 cm vruchtvlees aan de schil zitten. Bestrooi de binnenkant van de uitgeholde courgettes met peper en zout en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak ze 7 min in de oven. Maak intussen de vulling. Snijd het courgettevruchtvlees in blokjes. Verhit de olijfolie in een koekenpan en bak hierin de ui met de knoflook ca 3 minuten. Voeg het gehakt toe en bak het los en rul. Doe de tomaten- en courgetteblokjes erbij en bak ze 2 - 3 minuten mee. Haal de pan van het vuur, voeg de kruiden en de verkruimelde feta toe en breng op smaak met peper en zout. Haal de courgettehelften uit de oven en vul ze met het gehaktmengsel. Zet ze terug in de oven en laat nog ca 10 - 15 minuten garen.
Lekker met pilavrijst.

Bron: "Tip Culinair" 2004.

Lekker en snel te maken. De foto is niet echt mooi geworden, maar ik heb het recept toch maar geplaatst, omdat wij het erg lekker vonden en ik dit recept zeker vaker ga maken.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb dit gisteravond gemaakt en vond het heerlijk! Het gaat hier zeker vaker op tafel komen want het is ook nog eens makkelijk en snel te bereiden.
Groetjes, Marlous

Anoniem zei

Ik maak dit regelmatig. Vanavond met aubergine voor de afwisseling. Ook lekker. Groetjes, Marlous

Anoniem zei

Lekker!!!
Ik had courgetten gekregen van iemand zijn tuin, ik gebruik ze bijna nooit, omdat mijn kinderen ze niet lusten, maar deze recept vonden ze heerlijk!!! Groot compliment dus...!!!:)groet, Zoë

Judith zei

We hebben de gevulde courgettes vanavond gegeten, het was heerlijk!

Anoniem zei

Misschien een suffe vraag, maar eet je ook de courgette op? Of gaat het om de vulling en de courgette is versiering? Wij hebben van de frense buurman echt mega courgettes gekregen dus ben ik op zoek naar courgette recepten!

Caroline Brouwer zei

Helemaal geen suffe vraag hoor, maar je kan de courgettes gewoon op eten, ze worden in de oven gaar.

Els zei

Vanavond gemaakt en was erg lekker!! Volgende keer laat ik de courgettes langer garen voordat de vulling erin gaat. Maar deze hou ik erin!

Rene zei

Heerlijk hoor! Ik heb er ook nog een half spaans pepertje door gedaan

Suzanne zei

Het was heerlijk!
Ik had geen idee voor hoeveel personen dit gerecht was. Nooit eerder gevulde groenten gemaakt/gegeten. Dus ik heb 1 courgette gebruikt.
Heb ervan gesmuld, Bijna de hele courgette in mijn eentje opgegeten. zeker voor herhaling vatbaar

Mattijs zei

Gister gemaakt met een enorme courgette uit eigen tuin. Ik heb alleen in plaats van tomaat pakrika gebruikt. Erg lekker! Hier is een foto van 1 helft: http://imgur.com/3uaNaVQ