woensdag 16 juni 2010

Vijgenjam met amandelstukjes

Ingrediënten:
- 250 gram gedroogde vijgen
- 200 ml vers sinaasappelsap
- 150 ml rode wijn
- 200 gram geleisuiker
- 3 el rozijnen
- 3 el gehakte amandelen

Materialen:
-pan
- jampotten

Bereiden:
Snijd de gedroogde vijgen in kleine stukjes en breng ze met het sinaasapplesap aan de kook. Laat alles zo'n 4 minuten doorkoken en hak ondertussen de amandelen. Voeg erna de rode wijn, geleisuiker, rozijnen en de amandelen toe en breng opnieuw aan de kook. Laat alles 5 minuten goed doorkoken.
Giet de jam in schone jampotten of wekpotten, sluit de pot af en laat 5 minuten op de kop staan (dit zorgt ervoor dat het geheel goed luchtdicht afsluit).

Bron: Rik van Schendel.
Lekker op geroosterd brood, beschuit of op een toastje met geitenkaas. Natuurlijk ook leuk om zo'n zelfgemaakt potje met jam cadeau te geven!

3 opmerkingen:

Unknown zei

...aan je dochter bijvoorbeeld! Ziet er goed uit mam, je bent weer druk bezig geweest.

LOYOYA'S KITCHEN zei

Wat lekker zeg :). Mijn moeder maakt ook zelf haar jam. Ik sta te springen als ik een paar potjes in handen krijg. Zo enorm lekker is dat.

Ik zal binnenkort wat meer informatie plaatsen over food fotografie, op mijn blog :)

Els zei

Wat een geweldig blog is dit toch, ik heb even doorgelinkt via "Gewoon Lekker" en Karin had ook goed uitgepakt met die Oranjecoupe met bijpassende hoed. dus zo kom ik weer eens kijken op jouw kookblog en dat werkt als altijd inspirerend!