zaterdag 19 juni 2010

Chocolade - courgette cake

Ingrediënten:
- 350 gram zelfrijzend bakmeel
- 50 gram cacao
- 1 theelepel speculaas- of koekkruiden
- 175 ml extra vierge olijfolie
- 375 gram witte basterdsuiker
- 3 eieren
- 2 theelepels vanille-extract
- 500 ml geraspte courgettes (2 stuks)
- 140 gram geroosterde hazelnoten, grof gehakt

Voor het glazuur:
- 200 gram donkere chocolade, in stukjes
- 100 ml slagroom

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180 ' C. Meng de bloem, de cacao, de kruiden en een theelepel zout in een grote kom. Doe in een andere schaal de olijfolie, suiker, eieren, vanille-extract en de geraspte courgettes en meng alles goed. Meng nu de droge en de natte mengsel met elkaar en meng de hazelnoten erdoor.
Bekleed een ronde vorm van 24 cm met bakpapier en vet in. Giet je beslag erin. Bak 40 - 50 minuten tot een satéprikker er droog en schoon uitkomt.
2. Maak het glazuur. Verwarm de chocolade au-bain-marie met de slagroom. Laat het mengsel iets afkoelen, zodat het wat dikker wordt en verdeel het daarna over de taart, zodat het er aan de zijkanten afdruipt.

Bron: "Good Food" juli 2010.
Ik was heel benieuwd hoe deze taart zou smaken. Leek mij wel apart met de courgette erdoor.
Nou hij smaakt héérlijk! Lekker smeuïg door de courgette.

10 opmerkingen:

Karin zei

Caroline, echt goddelijk. Ook ik kon de koek- kruiden niet echt terugvinden, maar mis ze ook niet. Super!!!

Caroline Brouwer zei

Dank je Karin, wij vinden deze taart ook top, de structuur is zo lekker! We nemen zo nog een stukje bij de koffie :-)

Unknown zei

Ik had zo mijn bedenkingen bij de toevoeging van courgette aan een chocoladetaart, maar nu ik het geproefd heb is het heerlijk. Je proeft de courgette helemaal niet en de cake smaakt super!

Marian zei

Bedankt voor de tip Caroline, ik ga deze ook eens maken! Lijkt me een erg lekker recept en bovendien altijd leuk om zo wat extra groenten in ons eten te introduceren... alle beetjes helpen :-)!
Het recept lijkt trouwens precies hard op mijn rodebietjesrecept, zelfs de speculaaskruiden komen overeen!
Groetjes
Marian

Anoniem zei

Ziet er lekker uit! Ik ga dit recept zeker uitproberen.

Anna001 zei

Bijzondere cake, zowel om te maken als om de smaak. Het midden was niet helemaal gaar; hij kan best een uurtje in de oven. Heerlijke, volle chocoladesmaak!

Anoniem zei

dag Caroline,
inderdaad een heel bijzonder lekkere structuur door de courgette. De smaak vonden wij wel wat 'vlak'.
De volgende keer zou ik er wel meer kruiden indoen zodat hij wat pittiger smaakt.
groeten,
Anna

Caroline Brouwer zei

Hallo Anna,
Het is al weer een tijd geleden dat ik deze taart maakte, dus de smaak ben ik een beetje kwijt. Heb je wel als theelepel een maatlepel gebruikt (zie onder het label maatlepels) die zijn namelijk veel groter dan onze theelepel. Misschien lag het daar aan.
groeten, Caroline

Anoniem zei

Ja Caroline die maatlepels gebruik ik ook. ik moet wel zeggen dat ik maar een halve lepel zout heb genomen, want dat leek mij al heel veel. Misschien lag het aan de versheid van mijn kruiden.
Ik wil je wel zeggen dat ik enorm geniet van jouw blog en de prachtige fotografie. Het is zo inspirerend!
Anna

Ria zei

Ik heb hem ook al gemaakt maar de gehakte hazelnoten vervangen door gedroogde abrikozen en als topping roomkaas vermengd met chocopasta. Ook superlekker.